یاس نبی

وبلاگی جامع درباره حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها

یاس نبی

وبلاگی جامع درباره حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها

چرا قبر حضرت فاطمه زهرا (س) نامعلوم است؟

قبر حضرت فاطمه کجاست؟ در این خصوص سه احتمال وجود دارد: بین خانه و منبر پیامبر (ص)، در خانه خود ایشان و در قبرستان بقیع. قبر حضرت فاطمه بنا بر وصیت خودشان مخفی می‌باشد.
تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا قبر حضرت فاطمه (س) مخفی است؟ آیا کسی می‌داند که قبر ایشان کجاست؟ چرا ایشان را مخفیانه دفن کردند؟ ستاره مقاله زیر را به همین موضوع اختصاص داده است.
 
عکس زمان ضربه خوردن حضرت فاطمه


قبر حضرت فاطمه (س) کجاست؟

با توجه به نحوه شهادت حضرت فاطمه (س) ایشان به حضرت علی (ع) وصیت کرد که قبرش مخفی بماند و مسلماً این مسئله تا روز قیامت افشا نخواهد شد. اما در بین اسناد تاریخی سه احتمال در مورد محل دفن ایشان وجود دارد:

1. بین خانه پیامبر اسلام (ص) و منبر ایشان
2. در خانه خود حضرت فاطمه (س) که در زمان بنی‌امیه جزئی از مسجد شد.
3. قبرستان بقیع


قبر حضرت فاطمه (س) بر اساس اسناد

طبری در کتاب دلایل الائمه می‌نویسد:
  • «...آنگاه جنازه آن بانو (حضرت فاطمه (س)) را شبانه با حضرت حسنین (ع) به جانب بقیع حمل کردند و نماز بر بدن آن حضرت خواندند. کسی از شهادت آن معظمه باخبر نشد. احدی از مردم بر بدن آن حضرت نماز نخواند؛ مگر آن افرادی که گفته شد. بدن مبارک آن حضرت را در روضه مقدسه دفن و موضع قبرش را پنهان کردند. صبح آن شبی که حضرت فاطمه زهرا (س) را دفن نمودند اثر چهل قبر جدید در قبرستان بقیع مشاهده می‌شد. هنگامی که مسلمانان از شهادت حضرت فاطمه (س) آگاه و متوجه بقیع شدند با چهل قبر جدید مواجه گردیدند و نتوانستند قبر حضرت زهرا (س) را از میان آن چهل قبر تشخیص دهند.»
 ابن شهرآشوب در کتاب مناقب می‌نویسد:
  • «قبر مقدسش در بقیع است. همچنین گفته‌اند قبرش در خانه خودش می‌باشد. قول دیگر آن است که قبرش مابین قبر و منبر پیامبر اکرم (ص) است.» 
در کتاب مناقب به نقل از شیخ طوسی آمده است:
  • «قبر حضرت فاطمه زهرا (س) در منزل خود یا روضه مقدسه حضرت رسول (ص) است. عقیده شیخ طوسی را قول پیامبر اکرم (ص) تأیید می‌کند که می‌فرماید: بین قبر و منبر من، یکی از باغ‌های بهشت است.
    احمد بن محمد بن ابی نصر می‌گوید: به حضرت ابی الحسن (ع) گفتم: قبر فاطمه زهرا (س) کجاست؟ فرمود: حضرت زهرا (س) در میان حجره خودش دفن شد. هنگامی که بنی‌امیه مسجد حضرت رسول (ص) را توسعه دادند قبر آن بانوی معظمه جزء مسجد شد.» 
در کتاب کشف الغمه آمده است:
  • «موقعی که غسل و کفن آن بانوی معظمه خاتمه یافت نماز بر بدنش خواندند و شبانه ایشان را در بقیع دفن کردند. ابن‌بابویه می‌گوید: گر چه این روایت می‌گوید حضرت فاطمه (س) را در بقیع دفن کردند، ولی آنچه را که من صحیح می‌دانم این است که آن معظمه در میان خانه خود دفن شد. موقعی که بنی‌امیه مسجد حضرت رسول اکرم (ص) را توسعه دادند قبر آن بانوی معظمه جزء مسجد شد. مرحوم علامه مجلسی می‌گوید: چنانچه قبلاً هم گفته‌ام: ظاهر و مشهور، از آنچه مردم نقل کرده‌اند و تاریخ‌نگاران ثبت کرده‌اند، معلوم می‌شود که آن حضرت در بقیع مدفون شده است.»


چرا قبر حضرت فاطمه (س) مخفی است؟

حضرت فاطمه زهرا (س) در وصیت خود به امام علی (ع) تأکید کرده بود که احدی از آن افرادی که در حق او ظلم کرده بودند نباید در تشییع جنازه او حاضر شوند و بر جنازه‌اش نماز بخوانند.
 
شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار در این باره می‌نویسد:
  • «حضرت زهرا (س) به حضرتش (امام علی (ع)) چنین وصیت کرد زمانی که من از دنیا رفتم شبانه مرا به خاک بسپار تا آن دو مردی [عمر و ابوبکر ] که مرا اذیت کردند خبردار نشوند.» 
ابن شهرآشوب نوشته است:
  • «از حضرت امیر (ع) درباره اینکه حضرت فاطمه (س) شبانه دفن گردید جویا شدند، فرمود: به علت اینکه فاطمه زهرا (س) بر گروهی خشمناک بود و راضی نبود که آنان برای تشییع جنازه‌اش حاضر شوند و بر کسی که آنان را دوست نداشته باشد حرام است که بر جنازه احدی از فرزندان فاطمه نماز بخوانند.» 
شیخ صدوق در کتاب امالی نوشته است:
  • «از حضرت امیر (ع) سؤال شد برای چه بود که حضرت فاطمه (س) شبانه دفن شد؟ فرمود: برای اینکه آن بانو بر گروهی خشمناک بود، لذا دوست نداشت برای تشییع جنازه‌اش حاضر شوند و بر کسی که آن گروه را دوست داشته باشد حرام است که بر بدن فرزندان آن بانو نماز بگذارد.»


چه کسانی حضرت فاطمه (س) را تشییع کردند؟

در مراسم خاک‌سپاری حضرت فاطمه (س) این افراد حضور داشتند:
امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، عقیل، سلمان، ابوذر، مقداد، عمار، بریده، عباس و پسرش فضل، حذیفه، زبیر و عبدالله ابن مسعود
 

چرا قبر حضرت زهرا (س) پنهان است؟

چرا قبر حضرت زهرا (س) پنهان است؟

دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خلیفه، قبر پنهان، اسرارى است که در درون خود پیام‌ها دارند. درست است که فاطمه این چنین خواست و این گونه وصیت کرد؛ ولى چه اتفاقى افتاده است که زهرا سلام الله علیها وصیت تاریخی‌اش را با این در خواست‌ها به پایان مى‌برد؟!! مگر نه این است که خشم و ناراحتی‌اش را نسبت به دشمنانش اظهار مى‌کند و در واقع چندین پرسش را در برابر نگاههاى تیز بین مورخان و آیندگان مى‌گذارد تا به پرسند: چرا قبر فاطمه پنهان است؟ و چرا دختر پیامبر شبانه و پنهانى دفن شد؟ و چرا علی علیه السلام بدون اطلاع ابوبکر و عمر بر وى نماز خواند؟ و…

آیا کسى که جانشین پیامبر بود ( آن گونه که خود ادعا کرده‌اند) شایستگى نماز خواندن بر وى را نداشت؟

آری، فاطمه وصیت کرد که او را شبانه دفن نموده و هیچ یک از کسانى را که بر وى ستم کرده‌اند، خبر نکنند، و این بهترین سند براى شیعه است تا ثابت کنند که صدیقه شهیده مظلوم از دنیا رفته و از افرادى که بر وى ستم کرده‌اند، هرگز راضى نشده است.

روایات فراوانى در کتاب‌هاى شیعه و سنى بر این مطلب دلالت دارد که فقط به چند روایت  از منابع اهل سنت اشاره مى‌کنم وبه دلیل رعایت اختصاراز درج روایات متعدد ونیز از نوشتن متن عربی روایات پرهیز می نمایم

محمد بن اسماعیل بخارى مى‌نویسد:

فاطمه زهرا سلام الله علیها، شش ماه پس از رسول خدا (ص) زنده بود، زمانى که از دنیا رفت، شوهرش علی علیه السلام او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت.

صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998، کتاب المغازی، باب غزوة خیبر،

ابن قتیبه دینورى در تأویل مختلف الحدیث مى‌نویسد:

فاطمه از ابوبکر میراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذیرفت، قسم خورد که دیگر با او (ابو بکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود.

تأویل مختلف الحدیث، ج 1، ص 300.

عبد الرزاق صنعانى مى‌نویسد:

فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد، تا ابوبکر بر وى نماز نخواند؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود.

المصنف، ج 3، ص 521، حدیث شماره 6554 و حدیث شماره: 6555

:ابن أبی‌الحدید به نقل از جاحظ (متوفاى 255) مى‌نویسد:

شکایت و ناراحتى فاطمه (از دست غاصبین) به حدى رسید که وصیت کرد ابوبکر بر وى نماز نخواند.

شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 157

در جاى دیگر مى‌نویسد:

مخفى کردن مرگ فاطمه (سلام الله علیها) و محل دفن او و نماز نخواندن ابوبکر و عمر و هر آن چه که سید مرتضى گفته است، مورد تأیید و قبول من است؛‌ زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح‌تر و بیشتر است و همچنین ناراحتى و خشم فاطمه بر شیخین نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشترى دارد.

شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 170.

نتیجه: با توجه به مدارک موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دلیل دفن شبانه آن حضرت وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت جاودانه ساخت

چرا قبر حضرت فاطمه (س) پنهان است؟

هر کس را الان روی کره زمین دفن کنند و حضرت مهدی را نشناسد، کافر قبض روح شده است. نشناختن امام زمان یک چنین خطری دارد.

الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) یعنی عمل به احکام شرع
به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ او سیده نساء العالمین است و برتر والاتر از آنچه در وصف‌های شاعرانه یا فیلسوفانه بگنجد. فاطمه (س) را صرفاً نباید به‌عنوان زنی قدیسه و قابل‌احترام شناخت که البته چنین هم هست اما این گوهر والا باید الگویی در زندگی اجتماعی ما به‌خصوص بانوانمان قرار بگیرد و تلاش برای شناختن زنی که سقف ارزشمند بودن موجودی به نام زن را تا سببیت خلقت بالابرده، می‌بایست هدف اصلی و ملاک ذهن افرادی قرار بگیرد که خود را پیروان او می‌دانند. درباره شخصیت حضرت زهرا (س) و مشی و سیره ایشان و نیز ارتباطی که بین دوران زندگی آن حضرت با اوضاع این زمانه می‌توان یافت، با فقیه ارزشمند استاد سید مرتضی خاتمی خوانساری گفتگویی کرده‌ایم که آن را در ادامه می‌خوانید:

*جایگاه حضرت فاطمه نزد رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) چه بود؟
 
قرآن در بین زن های بزرگ عالم زنهایی را برشمرده است: یکی حضرت مریم(س)، کلثوم خواهر حضرت موسی که فعالیت های زیادی در دین داشته که مردم با وی زیاد آشنا نیستند، یکی از زنهای بزرگ تاریخ آسیه بنت مزاحم زوجه فرعون است که در آن شرایط دینش را حفظ کرد و باعث حفظ حضرت موسی(ع) شد. حضرت خدیجه(س) مادر حضرت زهرا(س) هم از زنهای بزرگ نام برده در قرآن است. اما حضرت زهرا(س) از همه اینها شخصیت بالاتری دارد. 
 
علم و آگاهی اینها و عمل به احکام شرع در اجتماع است که نشان می دهد یک زن هم می تواند الگو باشد و چگونه احکام را اجرا می کند. حضرت زهرا(س)  از همه برتر بودند با اینکه سنشان کم بود. تربیت های حضرت رسول(ص) باعث شده بود تمام احکام اسلام را به خوبی اجرا کنند.حضرت زهرا(س) دربین اطرافیان از همه در درگاه الهی رتبه بالاتر و اثرگذاری بیشتری داشتند. حتی از مادرشان هم افضل تر هم بودند.
 
*دلیل افضل بودن حضرت فاطمه(س) نسبت به اطرافیانشان چه بود؟
 
دلیل افضل بودن چه مرد چه زن  بعد از ایمان به خدا و رسول(ص) و آخرت، فرا گرفتن تعالیم دین است وعمل به آنها و همچنین صبر و استقامت به عمل است. علت پیشرفت ها همین بود. تمام تعالیمی که پیامبر(ص) می آوردند همه را حضرت زهرا(س) می گرفتند و در عمل کاملا دنبال پدرشان بودند. اینکه پیامبر(ص) فرمود فاطمه روح من است اینها تعارفات پدر و فرزندی  نیست یعنی ایشان هم گویا پیغمبری  به لباس زن است. یعنی تمام احکام و تعالیم آسمانی را صد درصد فرا می گرفتند و عمل می کردند یا پیامبر(ص) می فرماید فاطمه ام ابیها. این تعارف نیست یعنی آنچنان در دین من برای تربیت تعالیم دینی مردم و زنها تلاش کرده و مثل مادری که فرزند را تربیت می کند دین من  را در بین مردم تربیت می کند.
 
الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) یعنی عمل به احکام شرع//////
*چگونه حضرت زهرا(س) این کار یعنی ترویج دین اسلام را انجام می دادند؟
 
زمانی که سه سال به هجرت مانده بود، در مکه خدیجه(س) از دنیا رفت . در آن زمان حضرت زهرا(س)، 5 ساله بودند. اما معصومین در سنین طفولیت زود رشد می کنند. مثلا دختر 5 ساله مانند دختر 14 ساله است. همانطور که امام زمان(عج) در زمان شهادت پدرشان، 5 ساله بودند و بر جنازه پدر نماز گذاشتند. خداوند در قرآن درباره حضرت مریم می گوید: وانبتناها نباتا حسنا رشد خوبی به مریم دادیم.

حضرت زهرا (س) از همان سنین طفولیت اداره کار پیغمبر(ص) را به عهده داشتند. منظور از اداره، اداره ی کارهای خانه نیست. مردم وقتی به دیدار پیامبر می آمدند، تمام مسائل اسلام را در حضرت زهرا(س)  می دیدند.حضرت زهرا(س) تمام عمل به احکام را به نمایش می گذاشتند. وقتی شبها پیامبر(ص) در نماز و عبادت بود، حضرت زهرا(س) پا به پای او نماز می خواند. در مدینه وقتی با حضرت علی(ع) ازدواج کرد، علی(ع)  سرباز صددرصد رسول خدا بود و فاطمه(س) زندگی این چنین مردی را اداره کرد. اولین کسی که عملا چادر را سر کرد که مردم ببینند، حضرت زهرا(س) بودند. در تمام احکام شرع اعم از  وضو، غسل، شوهر داری؛ فرزند داری حضرت زهرا(س) الگو بودند. زندگی حضرت علی(ع) مرفه نبود. به جنگ می رفتند و هر لحظه ممکن بود مجروح یا شهید شوند. در این قضایا حضرت زهرا(س) صبور بودند. 
 
الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) یعنی عمل به احکام شرع//////

سال دوم هجرت، حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) ازدواج کرد. تمام دارایی حضرت علی(ع) همان زره 500 درهمی بود که مهریه حضرت زهرا(س) داد. حتی همین مبلغ هم پیامبر(ص) برای حضرت زهرا(س) اثاثیه خریدند. ایشان اینکه در این زندگی چگونه یک خانم نمازبخواند، روزه بگیرد، حجاب کند و چگونه در مشکلات صبر و تحمل داشته باشد، را نشان می دادند. مردم از عمل ایشان صبر کردن را می آموختند. جنگ شوخی بردار نیست. مردم زهرا(س)  را که می دیدند که پدرش نفر اول جنگ است و شوهرش سرباز وسط میدان، با این حال چگونه صبور و قانع است و اضطرابی ندارد، درس می گرفتند.
 
زنان در بخش خودشان مسائل دینی و تعلیمات خیلی فراوان دارند. دختر رسول خدا به عنوان دختر اولین شخصیت آن زمان و همسر دومین شخصیت، همان زندگی ساده مانند بقیه را داشتند. غنایم گاهی می آمد ولی بلافاصله به مردم و اطرافیان می دادند که آنها اداره شوند و دل نبرند. در آن زمان زنان باید بسیاری از کارها را خودشان انجام می دادند. زنان دیگر می دیدند که دختر پیامبر(ص) چگونه صبورانه به کارهای منزل می پردازند. نماز می خواند، برخوردش با مردها چگونه است و چگونه حجاب و حیا را حفظ می کند. آن زمان، اول کار در اسلام بود و زنها تعلیم میدیدند. پیامبر(ص) گفت فاطمه(س) روح من است یعنی با عمل کردن به احکام برای دین کار می کند که مردم ببینند. حضور ایشان را بعد از پیغمبر(ص) برای دفاع از ولایت ببینید. بهترین حضور را داشتند.
 
الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) یعنی عمل به احکام شرع//////
*در مورد این حضور بیشتر توضیح بفرمایید؟
 
مردم متوجه شدند که ایشان شخصیت الهی نزد پیامبر دارد و تعارف پدر فرزندی نیست. عملا هم عظمت و موقعیت ایشان را می دیدند. در مسایل سیاسی و اجتماعی زن و مرد نداریم. هر کسی در بخش خودش باید اقدام داشته باشد. ایشان اقدامش مثلا در فدک و برخورد با خلیفه اول و سخنرانی و گریه های طولانی در بقیع بود. کنار شهر در معبری که پر رفت و آمد بود 95 روز نشست و گریه کرد.همه می دانستند که برای این گریه می کند که ولایت را در خطر می بیند. این یک کار سیاسی بود. و می دانستند مخالف قضیه ایست که اتفاق افتاده. در برخورد با ابوبکر اصل برخورد این بود که چرا دین پدرم اجرا نمی شود و خدا مورد اطاعت نیست. ایشان که نمی توانست با تیر و کمان بیاید. مردم آن زمان هم  می دانستند که بحث، بحث سیاسی است و آگاه بودند.

*پس چرا مردم از حضرت زهرا(س) حمایت نکردند؟ 

به دلیل بی دینی. موسی بیست سال با فرعون درگیر بوده. بعد از نازل شدن تورات وقتی به مردم گفت برای جنگ بروید، گفتند موسی خودت با خدا برو و جنگ کن. ایشان فرمودند دوباره بی دین نشوید، دستور را اجرا کنید. کار به جایی رسید که موسی گفت: قالَ رَبِّ إِنِّی لا أَمْلِکُ إِلاَّ نَفْسی‏ وَ أَخی‏ فَافْرُقْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقی من فقط اختیار خودم و برادرم را دارم. فقط دو نفر از موسی حمایت می کردند. همانطور که حضرت علی سه نفر را داشت که به او کمک کردند سلمان، ابوذر و مقداد. 

*دفاع مقداد و سلمان و ابوذر مانند دفاع حضرت زهرا(س) تاثیرگزار بود؟

چون مردم حضرت زهرا(س) را بیشتر می شناختند و ایشان دختر حضرت رسول(ص) بود و عظمتی داشت. آنها هم به قدر موقعیت کاری خودشان تا آنجا که اقتضا داشت کار انجام دادند. و ارتد الناس بعد رسول الله الا ثلاث، همه ازدین برگشتند. اگر تاریخ را ببینید سلیمان نبی بر کل کره زمین حکومت مستقل داشت. ایشان که از دنیا رفت عاصف بن برخیا وصی ایشان بود.
 
مردم حتی یک ثانیه اجازه حکومت را به عاصف نداند. بعد حتی خود حضرت سلیمان را هم گفتند ساحر بوده و معجزه ای در کار نبوده! عیسی بن مریم(ع) که از دنیا رفت 12 نفر از حواریون را کشتند. به حضرت آدم(ع) دستور آمد که بعد از تو هابیل جانشین است، قابیل او را کشت. از زمان آدم این دعواهای حکومتی وجود داشت. در دنیا از این مسائل حکومتی وجود دارد و تازه نیست. اشد دعواهای مردم همین بوده و حب سیاست است. 
 
الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) یعنی عمل به احکام شرع//////

*نقش حضرت زهرا(س) در تربیت فرزندان چه بود؟

همه اینها در ریز دستورات اسلام هست. دستورات اسلام را هم باید یاد بگیریم و هم عمل کنیم. بچه داری خود، احکامی دارد. شیر دادن بچه، تربیت بچه، حضرت زهرا(س) اول کار در اسلام بودند وهمه این احکام اسلام را اجرا می کردند.ما هم باید تمام احکام را بلد باشیم. در سیاست احکام داریم. در خانه داری احکام داریم. در شغل و دررفاقت با مردم همچنین. اصل، انجام آن احکام است. اگر می خواهیم حضرت زهرا(س) را الگو قرار بدهیم باید به سراغ احکام شرع برویم.

*حضرت زهرا(س) بین فرشته ها منصوره نامیده می شود؟

فرشته هایی که اعمال را ضبط می کنند به همه چیز اشراف دارند. از باب اینکه حضرت مهدی(عج) که ظهور می کنند به صراحت به دنبال نصرت به نزد فاطمه(س) می آیند چرا که حضرت فاطمه(س) در زمان شهادت و خوردن در به پهلویشان حضرت مهدی(عج) را صدا کردند و نقل است که حضرت مهدی به دنبال قبر حضرت فاطمه(س) می آید. قبور مادران تمام پیامبران و امامان مشخص است. با اینکه خودشان می دانند قبر مطهر مادرشان کجاست ولی از آنجا که باید مسائل سیاسی به مردم برسد و مردم بیدار شوند، به دنبال مزار مادر می گردد. حضرت فاطمه (س) خودشان خواستند که کسی نداند قبرشان کجاست که برای مردم سوال ایجاد شود که بزرگترین زن زمان از نظر شخصیت و موقعیت و مقام چرا قبرشان پنهان است؟ تا سنه 260 هجری ائمه در میان مردم راه می رفتند  و حضور داشتند. حتی یک بار، یک امام اشاره به قبر ایشان نکردند. فردای روز دفن حضرت زهرا(س)، عمر از مقداد محل دفن ایشان را پرسید و جوابی نداد و او را کتک زد ولی باز هم جواب نداد. چرا که مردم بروند دنبال جواب این سوال که چرا قبر سید النساء العالمین را کسی نمی داند کجاست؟ و این انگیزه شود و دین اصلی و مذهب تشیع را پیدا کنند. 
 
ما اگر بعد از پیامبر به دنبال علی(ع) نرویم، یقینا و بدون اغراق کافر و اهل جهنم هستیم. پیغمبر(ص) در روایت معتبر بین سنی و شیعه فرمود: امت موسی بعد از موسی هفتاد و یک فرقه گردیدند که از آنها یک فرقه اهل نجاتند و هفتاد فرقه دیگر در دوزخند و امت حضرت عیسی بعد از عیسی به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که یک فرقه آنها اهل نجات و هفتاد و یک فرقه آن در دوزخند و بدرستی که امت من بعد از من زود باشد که بر هفتاد و سه فرقه تقسیم شوند که یک فرقه از آنها نجات یافته  پیروان وصیم علی بن ابیطالب و هفتاد و دو فرقه آنها در دوزخند.  
 
تمام فرقه های مسلمین این روایت را نقل می کنند که مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً  خب باید بروند دنبالش که این امام زمانی که آنقدر روی آن تاکید است که اگر بمیریم و نشناسیم به مرگ جاهلیت مردیم، کیست؟ هر کس را الان روی کره زمین دفن کنند و حضرت مهدی را نشناسد، کافر قبض روح شده است. نشناختن امام زمان یک چنین خطری دارد. 
 
الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) یعنی عمل به احکام شرع//////
*شناختن امام زمان چگونه باید باشد؟ 
 
بشر اگربخواهد سلامت خود را حفظ کند، به دنبال حقیقت می رود.خداوند این را به همه افراد داده که فقط بخواهند، برای مثال زمان آیت الله خمینی، آقایی بود که پدرش ثروتمندترین فرد اروپا بود که مسیحی بود و مسلمان شده بود. او از روی ترجمه قرآن مسلمان شد. اول سنی شده بوده بعد خودش تحقیق کرده و دیده است که اینها با هم در صحبتها و اعمال اختلاف دارند. بعد شیعه شده . اصل اسلام کجاست؟ 
 
چند سال پیش یکی از بزرگترین دانشمند های سنی در لبنان شیعه شد. گفتند چرا شیعه شدی؟ گفت قرآن فرمود لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا َ یعنی سرسخت ترین مردم را در دشمنى با کسانى که ایمان آورده اند یهودیان و مشرکان خواهى یافت. شدیدترین دشمنی با مومن را یهود دارد. من هر چه تحقیق می کنم یهود فقط با شیعه اثنی عشری دشمنی دارد نه با ما. یا باید این قرآن باطل و دروغ باشد ببندیم و برویم یا اگر نه پس مومن آنها هستند. 

*بسیاری از اوقات با اینکه می بینیم رهبر بر روی ساده زیستی و حفظ بیت المال تاکید دارند، اما بعضی مسئولین فقط ظاهر دینی دارند و در عمل، پایبند به دستورات دین نیستند، نظر شما چیست؟

خداوند به همه ما عقل و گوش و فهم و شعور داده است إن السمع والبصر والفؤاد کل أولئک کان عنه مسئولا . اسلام مشخص است. کتاب قرآن وجود دارد. باید ببینیم دستورات اسلام و احکام اسلام چیست. حضرت آیت الله خامنه ای مرجع و فقیه و عالم هستند . علم که ادعا نیست، ایشان از اسلام و دستور شرع می فرمایند. بیت المال باید حفظ شود چون مال مردم است. وقتی عقیل برادر حضرت علی(ع) از او طلب حقوق بیشتر کرد، ایشان به برادرش فرمود: ای عقیل از حرارت آهنی می نالی که انسانی آن را گرم ساخته اما مرا به حرارت دوزخی می خواهی که خدای جبار با خشم خود آن را برافروخته تو از حرارت ناچیز می نالی و دستت را می کشی پس چگونه من از آتش الهی و از نافرمانی خدا دوری نگزینم؟ اسلام همین را می گوید. یک مجتهد می گوید دستور شرع چیست.
 
این مطالبی که از رهبری بیان می شود حتی اختلاف فتوا هم در آن نیست. اسلام همین را می گوید. باید اجرا بشود. وقتی موقعیت طوری است که مسئولان اگر طوری زندگی بکنند که صدمه ای برای مردم داشته باشد تکلیف شرعی شان اقتضا می کند صدمه شرعی برای مردم نداشته باشند. به امام باقر(ع) گفتند شما لباس های خوبی به تن می کنید پدرتان علی لباسهایش وصله دار بوده فرمودند آن زمان اقتصاد همگانی خراب بود، اگر می خواستند لباس های بهتر از آن بپوشند مردم تکلیف خود را نمی دانستند .  
الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) یعنی عمل به احکام شرع//////
*داشتن محبت به معصومین کفایت می کند یا عمل هم لازم است؟ 
 
قرآن می فرماید: وَالَّذِینَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ.  پیامبر فرمود اگر کسی خودش را بیشتر از من دوست داشته باشد به من ایمان نیاورده و اگر فرزندان خودش را بیشتر از فرزندان من دوست داشته باشد، به من ایمان نیاورده. مودت اگر حقیقت داشته باشد، پشتش عمل است. 
 
امام محمد باقر به جابر فرمودند: جابر والله دوست علی کسی است که به دنبال علی است و علی را اذیت نمی کند. اعمال به ائمه عرضه می شود. اگر اشتباه کنی، امام رنج می بیند و دشمن ائمه هستی. قرآن در سوره توبه آمده است: قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی‏ سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ نباید مال و ثروت و پدر و مادر را بیشتر از خدا و رسول خدا(ص) دوست داشته باشیم. نمی شود امام علی(ع) را دوست داشت و غیبت هم کرد. آن که علی(ع) را دوست دارد نمی خواهد یک لحظه او را مکدر کند و دلش را به درد بیاورد. با اسم نیست باید حقیقتی پشتش باشد. 

*زنان و دختران جامعه چگونه از حضرت زهرا الگو بگیرند؟

تمام مسائلی که حضرت زهرا و فرزندانش ائمه معصومین و شوهر و پدرش و قرآن فرمودند، همه اینها در رساله ها جمع شده است. یعنی شغل فقیه این است که همه اینها را جمع کند. دختران باید احکام شرع را فرا بگیرند. حجاب، عفت و وظیفه ای که برایشان شمرده شده را در هر شرایطی باید انجام بدهند. هر جا تصمیمی خواستند بگیرند از مرجع تقلید بگیرند. دین بدون تخصص خراب می شود. همانطور که وقتی بیمار می شویم باید با نسخه پزشک عمل کنیم. دین هم دکتر دارد. مراجع و حوزه دکتر های دین هستند.
 
خانمها باید بدانند واجب و مستحب و مباح چیست، در چه شرایطی چه کاری انجام دهند با نامحرم و در بیرون از خانه و در خانه و در مقابل شوهر و بچه ها چگونه رفتار کنند. احکام اسلام را بلد باشند. خدا و پیغمبر(ص) همه حساب ها را کردند. نباید ذوقیات خود را داخل احکام کنیم. اگر در طلاق ها دقت کنیم، می بینیم یا یکی از دو طرف دین را رعایت نکرده، یا هر دو. وقتی کسی مریض می شود حتما یکی از دستورات بهداشتی را رعایت نکرده دستور شرع هم همینطور است. غیر از دستور شرع، مفسده شروع می شود. 
 
الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) یعنی عمل به احکام شرع//////
*در مورد حضرت زهرا(س) صحبت دیگری دارید؟
 
یک مطلبی که باید توجه داشته باشیم این است که تمام ائمه خیلی زحمت کشیدند و خیلی گرفتاری ها داشتند که قابل مقایسه با گرفتاری های امروز ما نیست. برای دین داشتن و زندگی کردن در دنیا و پیش رفتن به جلو،  باید تحمل مصائب را داشته باشیم.همانطور که در قرآن آمده است:
 
 والعصر. 
 
انّ الِانسان لَفی خُسر. 
 
الّا الّذین آمنوا و عَمِلوا الصّالحاتِ وَ تَواصوا بِالحقِّ‌ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ 
 
عمل صالحات، کار می برد. مثل روزه صحیح گرفتن، نماز درست خواندن، پرداخت خمس و زکات، حج و جهاد. منظور از تواصوا بالحق این است که حقایق در قرآن و روایات است . باید پای قرآن بایستیم. امروز ما برای امام حسین گریه می کنیم. آن گریه برای مصیبت است ولی باید بدانیم ائمه برای حفظ دین تا کجا ایستادگی کردند.حضرت زهرا(س) زندگی سخت و مشکلی در زمان خودش داشت.
 
حضرت زهرا(س) مولود اسلام بود. کفار مشکلات زیادی در آن زمان برای پیامبر(ص)  و حضرت زهرا(س) پیش می آوردند. تمام دوران رسالت با مشکلات گذشت. 84 جنگ در آن زمان به وجود آمد. در تمام سختی ها در کنار رسول خدا(ص) حضور داشت. شوهر فاطمه (س) فداکارترین سرباز جنگ بود. بعد هم که داستان هایی برای حضرت علی پیش آمد و ماجرای فدک پیش آمد. بعد شهید شدند ولی شهادتی که اسلام را حفظ کرد و خط را به جهانیان داد. 
 
یک دانشمندی اخیر کتابی به نام « بِنُورِ فاطِمَةَ إهتَدَیتُ » نوشته است.
 
در آن به این مسائل اشاره کرده که فاطمه(س) باعث شیعه شدن من شد. چون فهمیدم قضایا از چه قرار است. این نور برای همه است. مصائب امام حسین(ع) هم همینطور. و باقی امامان هم واقعا زحمت کشیدند و این مقام و منزلت ها به راحتی به دست نیامده. دستور شرع را در هر شرایطی انجام دادند. وقتی مصائب حضرت زهرا برای ما انسانهای عادی بیان می شود، تحمل نداریم و به گریه می افتیم. ببینید برای حفظ دین چه کردند. ما یک صدم و یک هزارم بایستیم و دین را از آنها تحویل بگیریم.درست است که گریه خیلی ثواب دارد امام خمینی(ره) فرمودند این گریه ها اسلام را نجات داد.اما باید توجه کنیم که اینها زحمت کشیدند، ما هم بکشیم. فداکاری کردند، ماهم فداکارای کنیم. این خط را رفتند و به ما یاد دادند.
 
می پرسندچرا حضرت زهرا(س) از همه انبیا بالاتر است؟ چون پیغمبر(ص) از همه انبیا بالاتر است. و کل علوم پیغمبر به زهرای مرضیه(س) منتقل شده.
 
قرآن کامل ترین و اسلام کاملترین است. علمی که حضرت زهرا(س) داشت به مراتب بیشتر از علم حضرت موسی(ع) بود. همچنین به علمی که داشتند عمل می کردند و علت برتری ها همین است. چرا عیسی بن مریم(ع) پشت امام زمان(عج) به نماز می ایستد؟ چون علم امام زمان(عج) را ندارد. این علم رسول(ص) و اسلام است. پیشرفت های دینی برای ایمان، علم و عمل است. قرآن کامل ترین کتاب است. هیچ وقت انجیل و تورات به کاملی قرآن نبوده. هر کس علمش بیشتر باشد، کمالش بیشتر است. تمام انبیا مقایسه هاشان با علم و عمل است. ان اکرمکم عندالله اتقاکم. تقوا علم است. وقتی پیامبر(ص) می فرماید فاطمه روح من است یعنی تمام علوم به او انتقال داده شده است.
 
معصومه بودن معنایش این است که تمام کارهایی که انجام می دادند مورد قبول خداست. بطوریکه می توان به او اقتدا کرد. اینکه هم بلد باشیم و هم عمل کنیم غصه های امام و رهبری هم کم می شود. ایشان هم جز اسلام چیزی نمی گویند.
 
الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) یعنی عمل به احکام شرع//////
 *خاطره ای از رهبری دارید؟
 
انسان وقتی به بزرگان دینی نزدیک می شود این مطالب را در همه می بیند: شدت عمل به احکام، شدت توجه به دستورات شرع، شدت اضطرابی که نسبت به همگان دارند. این برتری ها برای همین است. به فکر بودن ها، خیرخواهی ها وغصه خوردن ها برتری است. طرز بیان آقا را  در مورد مشکلات مردم ببینید. ایشان غصه مردم را می خورند . مقام برای همین است. علت محبت مردم هم همین است.  این محبت ها برای عمل صالح و ایمان است. محبت شدید به همه مردم دارند.همانگونه که پیامبر اسلام(ص) به کفار آنچنان محبت می کرد که در چند جای قرآن آمده است. آنقدر دلسوزی می کردند بلکه همه اصلاح بشوند و جلو بیایند. 

 
گفتگو از علی بشیری
 
 
تنظیم کننده: فریده قهرمانی
 
 
 

چرا قبر مطهّر حضرت فاطمه زهرا (س) مخفی است؟ برگرفته از: www.MahdiMouood.ir

چرا قبر مطهّر حضرت فاطمه زهرا (س) مخفی است؟


برگرفته از: www.MahdiMouood.ir
فلسفه اصلی مخفی بودن قبر حضرت زهرا مربوط به وقایع و جسارت‌هایی که از طرف خلفای وقت و اطرافیان آنها، به آن بزرگوار وارد شده بود، می‌شود. در این زمینه نقل شده است که حضرت زهرا زمانی که وقت رحلتشان نزدیک شد و در بستر، به حالت احتضار به سر می‌بردند، حضرت علی بر بالای بسترشان آمدند و بعد از صحبت‌هایی که با همدیگر کردند، حضرت فاطمه اجازه خواستند تا چند وصیّت به همسرشان، حضرت علی کنند.

از جمله وصایای حضرت زهرا به حضرت علی این بود که فرمودند:
«ای پسرعمو! اگر تا چند ساعت دیگر از دنیا رفتم، جنازه‌ام را شبانه تشییع کن و مراسم تشییع مرا اعمّ از غسل، کفن، نماز خواندن و دفن کردن باید در محیطی مخفی و پنهان انجام دهید و فقط به کسانی اجازه در تشییع دهید که ظلم و جفا نسبت به من روا نداشته‌اند.»
و حتّی به قولی حضرت زهرا تصریح کردند که:
«نگذارید ابی‌بکر و عمر بر من نماز بخوانند و در تشییع جنازه من شرکت کنند.»
در این مورد سیّد اسماعیل حمیری، شاعر (متولّد ۱۰۵، متوفّای ۱۷۰ ه‍ .ق.)
چنین سروده است:
و فاطمه قد اوصت بان لا یصلیا علیها
و ان لا یدنوا من رجا القبر علیا و مقدادا
و ان یخرجو بها رویدا بلیل فی سکوت و فی ستر؛
فاطمه وصیّت کرد که آن دو تن (که از آنان ناخشنود بود) بر وی نماز نخوانند و به قبر او نزدیک نشوند و علی و مقداد شب هنگام با آرامی و در خاموشی و پوشیده از دیده‌ها او را به خاک سپارند.
حال بحث در این‌ است که علّت اجازه ندادن حضرت زهرا به شکرت نکردن دیگران در مراسم تشییع خود بیانگر چیست؟
یقیناً حضرت زهرا با این کارشان می‌خواستند بار دیگر همانند جریان «فدک» مبارزه جدیدی را با وصیّت‌نامه سیاسی خویش شروع کنند که ضربه سهمگینی به حکومت وقت وارد سازند. حضرت فاطمه اطهر با وصیّت خویش، افکار خفته مردم «مدینه» را بیدار می‌ساختند و توجّه آنان را نسبت به پایمال کردن حقّ خویش جلب می‌کردند. از
امام رضا درباره شیخین سؤال شد. فرمودند:
«ما یک مادر نیکوکار داشتیم که وقتی از دنیا رفت، از آنان خشمگین بود. ما راضی نمی‏شویم تا او از آنان راضی شود.»
از عبدالله بن حسن نیز به همین تقریب نقل شده است. بدین ترتیب روشن می‏شود که حضرت زهرا آن بانوی مطهّره معصوم که خداوند از خشنودی او خشنود می‏شود و از خشم او خشم می‏گیرد، با این موضع آگاهانه‏اش به همگان در تمام تاریخ فهمانید که:
این قضیه یک مسئله شخصی نبود؛ بلکه قضیه اسلام، دین و تجاوز به حریم خدا و رسول خدا، حق، انسانیّت و اسلام مجسّم در او بود؛ زیرا هدف از تجاوز به حریم حضرت زهرا، جلوگیری از ایشان در دفاع از امامت بود. امامت، قوام دین است و یک تصمیم الهی قاطع و حقّ امّت مسلمان و حقّ همه انسان‌ها. حضرت زهرا پس از آنکه از آن دو، اقرار صریح گرفت که تعدّی و تجاوز نسبت به او، تجاوز به ساحت پیغمبر اکرم و در نتیجه تجاوز و جسارت به حریم ملکوتی پروردگار است و او حق ندارد که چنین متجاوزی را مورد عفو و گذشت خود قرار دهد و با بیان این جمله که از اینان نزد رسول خدا6 شکایت خواهد کرد، آنان را از این حقیقت آگاه کرد و به این ترتیب حضرت زهرا پس از این، آن موضع کوبنده خود را اتّخاذ کرد. سپس برای آنکه به مردم گفته نشود که حضرت زهرا پس از آن به خویشتن بازگشت یا به فلانی پیغام داد که از آنان راضی شده است، وصیّت کرد که شبانه دفن شود و از آنجا که مبادا ادّعا شود که چون دفن شبانه سنّت است و ناراحتی حضرت زهرا از آنها کم رنگ شود. حضرت وصیّت کردند که بر جنازه‏اش حاضر نشوند و بر پیکرش نماز نگزارند و قبرش پنهان بماند. آنها نیز کوشیدند چند قبر را نبش کنند تا به جنازه حضرت دست یابند و بر او نماز گزارند؛ امّا حضرت علی مانع آنها شدند. در بعضی از منابع آمده:
فاطمه از علی به خدا و رسولش پیمان گرفت که جز امّ ‏سلمه،
امّ ‏ایمن، فضّه، حسنین:، سلمان، عمّار، مقداد، ابوذر و حذیفه کسی بر جنازه حضرت حاضر نشوند؛ امّا مخفی ماندن قبر فاطمه تا امروز و عدم قدرت احدی بر شناخت دقیق آن محل، برهانی درخشان بر روی‌گردانی زهرا از آنان است. تمام شواهد تاریخی صحیح و معتبر بر کذب پندار تحریف‌کنندگان تاریخ و دشمنان حق تأکید دارد.
بدین ترتیب روشن می‏شود که حضرت زهرا حتّی مرگ و تشییع جنازه‏اش را وسیله جهاد و مبارزه در راه خدا و برای خدا و دین و در راه توضیح حقایق برای نسل‌ها قرار داد. نتایج این مبارزه از همان لحظه‏های اوّل آشکار شد. روایت شده:
به محض انتشار خبر دفن زهرا مردم ناله و فریاد سر دادند و همدیگر را سرزنش کردند. کسی گفت: پیامبرتان فقط یک دختر در میان شما گذاشت، این دختر می‏میرد و دفن می‏شود؛ ولی احدی از شما نه در وفات و دفنش حاضر است و نه در نماز بر جنازه‏اش و هیچ کدام قبرش را نمی‏شناسید تا آن را زیارت کنید؟!
امیرالمؤمنین با عمل به وصیّت حضرت زهرا اذهان جامعه را دچار شکّ و تردید کردند و مشروعیّت خلیفه را زیر سؤال بردند و مظلومیّت
حضرت زهرا را بیشتر آشکار ساختند و این سؤال را همیشه برای همگان مطرح کردند که چرا قبر حضرت زهرا مخفی مانده است؟ بدین طریق زمانی که ایشان از دنیا رفتند، مردم سراسیمه به خانه حضرت زهرا می‌آمدند و منتظر بیرون آمدن جنازه بودند که حضرت علی به ابوذر فرمودند:
«برو و با صدای بلند اعلام کن که برگردند؛ زیرا تشییع جنازه دختر رسول‌خدا امشب صورت نمی‌گیرد و به تأخیر افتاده ‌است.»
مردم که متفرّق شدند، حضرت علی با کمک اسماء بدن حضرت را غسل و کفن کردند و در نیمه شب با عدّه‌ای از نزدیکان و یاران خویش که عبارت بودند از: سلمان، ابوذر، مقداد، عمّار و چند تن دیگر به همراه حضرت علی جنازه دختر رسول ‌خدا را شبانه تشییع کردند و شبانه به خاک سپردند و حضرت علی قبر حضرت فاطمه را هم‌سطح زمین کردند و حتّی روایت شده در چند نقطه در «بقیع»، حضرت، قبر درست کردند تا دشمنان متوجّه نشوند که قبر حضرت فاطمه کدامیک است و این راز مخفی ‌ماندن قبر حضرت فاطمه برای همیشه مانده است و کسانی هم که حضور داشتند، دیگر، بعدها محلّ اختفای قبر حضرت فاطمه را بیان نکردند.
مرحوم شیخ صدوق در علّت دفن شبانه آن حضرت می‌نویسد:
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللهِ علیه السّلام لِأَیِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (علیها السّلام) بِاللَّیْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا یُصَلِّیَ عَلَیْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏]؛
علیّ بن ابوحمزه از امام صادق پرسید: چرا فاطمه را شب دفن کردند نه روز؟ فرمود: «فاطمه وصیّت کرده بود تا در شب، وی را دفن کنند تا ابوبکر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.»
مرحوم صاحب «مدارک» می‌گوید:
إِنَّ سَبَبِ خِفاءَ قَبْرِها (عَلَیْهِا السَّلام) ما رُواه المُخالِفِ وَ المؤالفِ مِنْ أَنَّهَا (عَلَیْهَا السَّلام) أَوْصَتْ إِلی أمیرِالمُؤمِنِینَ (عَلَیهِ السَّلام) أنْ یَدْفَنُها لَیْلاً لِئَلا یُصَلَّی عَلَیْها مِنْ آذاها وَ مَنَعْها میراثِهَا مِنْ أبیها (صَلَّی اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ)؛
علّت مخفی بودن محلّ دفن فاطمه آن گونه که مخالف و موافق نقل کرده‌اند، این است که آن حضرت به امیرمؤمنان سفارش کرد تا او را شبانه دفن کند تا آنان که او را اذیّت کرده‌ و از ارث پدرش محروم کرده بودند، بر وی نماز نخوانند.
بنابراین با توجّه به مطالبی که عرض شد، علّت مخفی ماندن قبر آن حضرت را می‌توان در امور زیر خلاصه کرد:
1. اینکه، دشمنان و غاصبان حقّ آن مظلومه، به قبر آن حضرت دسترسی نداشته باشند تا روزی درصدد نبش آن برنیایند؛
2. اینکه، خود آن حضرت خواستند که شبانه و مخفیانه دفن شوند که به تبع آن، قبرشان مخفی بماند؛
. با توجّه به محتوای وصیّت ایشان در مورد دفن آن حضرت، می‌توان گفت که می‌خواستند با این کار، افکار عمومی را بیدار کرده و مردم را نسبت به ظلم حکام زمانشان نسبت به ایشان و حضرت علی، آگاه سازند. بنابراین این سؤال را که چرا قبر حضرت فاطمه مخفی مانده، برای همیشه در اذهان مردم زنده نگه دارند. در پایان نقل یک قضیه خالی از لطف نیست، مرحوم آیت الله مرعشی نجفی از پدر بزرگوارش، مرحوم حاج سیّد محمود مرعشی4 نقل می‏کردند که آن مرحوم درصدد بود که به هر وسیله‏ای که ممکن باشد، محلّ دفن‏ حضرت زهرا را به دست آورد. به این منظور ختم مجرّبی را آغاز می‏کند و چهل شب آن را ادامه می‏دهد تا در شب چهلم به خدمت حضرت باقر یا حضرت صادق شرفیاب می‏شود. امام به ایشان می‏فرمایند:
«علیک بکریمه اهل البیت‏؛ به دامن کریمه اهل بیت پناه‏ ببرید.»
عرض می‏کند:
بلی، من هم این ختم را برای این منظور گرفته‏ام که قبر شریف ‏بی‏بی را دقیقاً بدانم و به زیارتش بروم.
امام فرمودند:
«منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم می‏باشد.» سپس ادامه داد:
«برای مصالحی، خداوند اراده فرموده که محلّ دفن حضرت فاطمه همواره مخفی بماند و بنابراین قبر حضرت معصومه را تجلّیگاه قبر آن حضرت قرار داده است. هر جلال و جبروتی که برای‏ قبر شریف حضرت زهرا مقدّر بود، خداوند متعال همان جلال و جبروت ‏را بر قبر مطهّر حضرت معصومه قرار داده است.»

mahdimouood.ir

پی نوشت:

1- نجفی رضوی امیری، حجّت الله، احتجاج الزّهرا فاطمه، ص ۲۱۰.
2- خشاوی، شهین، زندگانی سیاسی حضرت زهرا(س)، ص ۲۸۰.
3- عاملی، سیّد جعفر مرتضی، رنج‌های زهرا(س)، ترجمة محمّد سپهری، ص ۲۲۱.
4- بحارالأنوار، ترجمة محمّدجواد نجفی، ج 10، ص ۱۹۵.
5- الصدوق، محمّد بن حسین، علل الشّرایع، ج‏۱، ص۱۸۵.
6- موسوی عاملی، سیّد محمّد بن علی، مدارک الأحکام فی شرح شرائع الاسلام، ج ۸، ص۲۷۹.
7-  کریمة اهل بیت، صص 43 ـ 45. این داستان را مرحوم آیت الله مرعشی چندین بار در ملاقات‌های اینجانب (علی اکبر مهدی‌پور) با ایشان از پدر بزرگوارشان نقل کرده‌اند.

منبع:

کتاب بدانید من فاطمه هستم، گروه پژوهش مؤسسه فرهنگی موعود عصر عج


برگرفته از: www.MahdiMouood.ir

آیا عمر بن الخطاب ، به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ؟

آیا عمر بن الخطاب ، به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ؟

توضیح سؤال :

لطفا جریان حمله به بیت حضرت امیر المومنین علی (ع) و ضرب و شتم حضرت فاطمه الزهرا ( س ) از کتب شیعه و سنی را به صورت مفصل ( فایل ) برایم بفرستید

با تشکر

برای ارائه به یکی از برادران سنی که گفته است اگر برایم ثابت کنی که عمر به حضرت فاطمه الزهرا ( س ) جسارت نموده از سنی بودن دست بر میدارم !!!!

پاسخ :

این که عمر بن الخطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ، از قطعیات تاریخ است .

روایاتی که در رابطه با هجوم به خانه حضرت صدیقه طاهره در کتب اهل سنت آمده به چند دسته می شود تقسیم کرد .

1. تهدید به سوزاندن خانه:

ذکرالطبری: باسناده عن زیاد بن کلیب قال: أتی عمر بن الخطاب منزل علیّ وفیه طلحة والزبیر ورجال من المهاجرین فقال: واللّه لأحرقنّ علیکم أو لتخرجنّ إلی البیعة»، فخرج علیه الزبیر مصلتاً بالسیف فعثر فسقط السیف من بده فوثبوا علیه فأخذوه.

تاریخ الطبری: 2/443.

وابن أبی الحدید: عن سلمة بن عبد الرحمان قال: فجاءعمر الیهم فقال: «والذی نفسی بیده لتخرجنّ إلی البیعة أو لأحرقنّ البیت علیکم .

شرح نهج البلاغه: 1/164 (2/45).

2. آوردن وسائل آتش سوزی و بی توجهی خلیفه دوم بر اعتراض مردم:

وابن قتیبة: قال: ... وقال عمر: والذی نفس عمر بیده لتخرجنّ أو لأحرقنّها علی من فیها! فقیل له: یا أباحفص إنّ فیها فاطمة!! فقال: وإن.

الامامة والسیاسة: 1/12، أعلام النساء لعمر رضا کحالة: 4/114.

3 . آوردن وسائل آتش سوزی ودرگیری لفظی میان حضرت صدیقه و خلیفه دوم:

البلاذری: باسناده عن سلیمان التیمی وعن ابن عون: إنّ أبابکر أرسل إلی علی(علیه السلام)یرید البیعة فلم یبایع، فجاء عمر ومعه فتیلة فتلقّته فاطمة علی الباب، فقالت فاطمة: یابن الخطاب! أتراک محرقاً علیّ بابی؟ قال نعم: وذلک أقوی فیما جاء به أبوک.

انساب الاشراف: 1/586.

أبو الفداء: قال: ... فأقبل عمر بشیء من نار علی أن یضرم الدار، فلقیته فاطمة رضی اللّه عنها وقالت: إلی أین یابن الخطاب؟ أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم.

تاریخ أبی الفداء: 1/164.

وابن عبد ربّه: الذین تخلّفوا عن بیعة أبی بکر: علیّ والعباس، والزبیر، وسعد بن عبادة، فأمّا علی والعباس والزبیر فقعدوا فی بیت فاطمة حتّی بعث الیهم أبو بکر عمر بن الخطاب لیخرجوا من بیت فاطمة وقال له: إن أبوا فقاتلهم. فأقبل عمر بقبس من نار علی أن یضرم علیهم الدار فلقیته فاطمة فقالت: یابن الخطاب! أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم.

العقد الفرید:5/12، طبعة مکتبة الریاض الحدیثة.

4 . حمله خلیفه دوم به حضرت صدیقه طاهره

الشهرستانی: عن الجاحظ: إنّ عمر ضرب بطن فاطمة علیها السلام یوم البیعة حتّی ألقت الجنین من بطنها وکان عمر یصیح: إحرقوا دارها بمن فیها، وماکان فی الدار غیر علیّ وفاطمة والحسن والحسین وزینب(علیهم السلام).

الملل والنحل: 1/57. طبعة بیروت، دار المعرفة.

قال المسعودی: فهجموا علیه وأحرقوا بابه، واستخرجواه منه کرهاً، وضغطوا سیّدة النساء بالباب حتّی أسقطت محسناً.

اثبات الوصیة:143.

قال ابن حجر العسقلانی: إنّ عمر رفس فاطمة حتّی أسقطت بمحسن.

لسان المیزان:1/268.

قال الصفدی: إنّ عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتّی ألقت المحسن من بطنها.

الوافی بالوفیات: 5/347.

روایات فراوانی از طریق اهل سنت و شیعه نقل شده است که غضب فاطمه ، غضب پیامبر و غضب پیامبر غضب خداوند است :

عن علی رضی اللّه عنه قال: قال رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله وسلم لفاطمة: «إنّ اللّه یغضب لغضبک، ویرضی لرضاک . هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه .

المستدرک: 3/153، مجمع الزوائد: 9/203، الآحاد والمثانی للضحاک: 5/363، الذریة الطاهرة النبویة للدولابی: 119، المعجم الکبیر للطبرانی: 1/108، 22/401، نظم درر السمطین للزرندی الحنفی: 178، الکامل لعبداللّه بن عدی: 2/351، تاریخ مدینة دمشق : 3/156، أسد الغابة :5/522، ذیل تاریخ بغداد: 2/140، 2/141 میزان الاعتدال :2/492، الإصابة: 8/265،266، تهذیب التهذیب: 21/392، سبل الهدی والرشاد للصالحی الشامی: 11/ 44 .

عن المِسْوَر بن مَخْرَمَة أنّ رسول اللّه صلی اللّه علیه وسلم قال: «فاطمة بَضْعَة منّی فمن أغضبها أغضبنی .

صحیح البخاری 4/210، (ص 710، ح 3714)، کتاب فضائل الصحابة، ب 12 ـ باب مَنَاقِبُ قَرَابَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم.

عن المسور بن مخرمة قال قال رسول اللّه صلی اللّه علیه وسلم: «إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا .

صحیح مسلم 7/141 ح 6202) کتاب فضائل الصحابة رضی الله تعالی عنهم، ب 15 ـباب فَضَائِلِ فَاطِمَةَ بِنْتِ النَّبِیِّ عَلَیْهَا الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ .

و از قطعیات تاریخ است که حضرت زهرا سلام الله علیها تا آخر عمر از دست خلیفه و دار و دسته اش غضبناک بود و هر گز از آن ها راضی نشد .

محمد بن اسماعیل بخاری می نویسد :

فغضبت فاطمة بنت رسول اللّه صلی اللّه علیه وسلم فهجرت ابا بکر فلم تزل مهاجرته حتی توفیت.

صحیح البخاری: 4/42، ش 2862.

بنا بر نقل ابن قتیبه دینوری ، وقتی ابوبکر و عمر به ملاقات حضرت زهرا آمدند ، حضرت زهرا به آن ها گفت که آن دو را تا آخر عمر پس از هر نمازش نفرین خواهد کرد .

واللّه لأدعونّ اللّه علیک فی کلّ صلاة أصلّیها .

الإمامة والسیاسة، تحقیق الشیری ج 1، ص 31.

اما از دیدگاه روایات شیعه ، این که قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها ، عمر بن الخطاب است ، قطعی است . ما فقط به نقل یک روایت اکتفا می کنیم :

وکان سبب وفاتها : أن قنفذا مولی عمر لکزها بنعل السیف بأمره ، فأسقطت محسنا ومرضت من ذلک مرضا شدیدا ، ولم تدع أحدا ممن آذاها یدخل علیها .

سبب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها این بوده است که قنفذ غلام عمر به دستور او ، آن حضرت را با غلاف شمشیرش زد . و این سبب شد که محسن سقط شود و حضرت زهرا شدیدا مریض شوند . در مدتی که مریض بودند ، به هیچ یک از آنانی را که او را اذیت کرده بودند ، اجازهء ملاقات نداد .

دلائل الإمامة ج 2 ، عنه بحار الأنوار : 8 / 230 - 232 ( ط الکمپانی ) ، 30 / 290 - 295 . 2 . مثالب النواصب : 371 - 374 ، 418 - 419 . 3 . الصراط المستقیم : 3 / 25 . 4 . مطارح النظر فی شرح الباب الحادی عشر : 109 .

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)