یاس نبی

وبلاگی جامع درباره حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها

یاس نبی

وبلاگی جامع درباره حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها

چند نکته مختصر و مفید در مورد مجالس فاطمیه

چند نکته مختصر و مفید در مورد مجالس فاطمیه

با توجه به اهمیت بالای مجالس فاطمیه و ایام سوگواری حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها چند نکته را به صورت مختصر و مفید تقدیم میکنم:

 

⚫️ 1. قرار است درباره ناموس آل الله صحبت کنیم و روضه بخوانیم. از همه منبری ها و روضه خوان ها علی الخصوص کم تجربه ترها خواهش میکنم بیشتر مراقب کلمات و مفاهیم کلامشون باشند. قراره درباره مادر ائمه هدی علیهم السلام صحبت کنیم. فکر کنم این نکته، نیاز به توضیح بیشتری نداشته باشه!

⚫️ 2. مواظب شعارها و پرچم هایی که قرار است بر در و دیوار نصب کنید باشید. تا جایی که امکان داره مصور و منقش نباشه. ضرورتی نداره حتما صحنه کوچه و دیوار درب نیم سوخته و... در راهروها و کوچه ها نصب کنیم! بلکه از این تصاویر در درون مجلس استفاده کنید نه در کوچه و خیابان و جلوی چشم هر کس و ناکس!

------------------------------------

بقیه در ادامه مطلب ...

⚫️ 3. مراعات حال سادات علی الخصوص علمای سادات حاضر در مجلس بکنید و آنان را در بالای مجلس بنشونید. جلوی اونا هر چیزی به ذهنتون اومد نگید و مدام در روضه ها به اونا اشاره نکنید تا غم، سنگین تر از تحمل آن عزیزان نشود.

 

⚫️ 4. هر پولی را در مجالس اهل بیت خرج نکنید. قرار نیست از هر پولی برای اطعام و قند و چایی این ایام خرج بشه و برای صاحبش وجه و اعتبار بخریم. درسته که اهل بیت مال همه هستند اما از خرج کردن پول زوری و پول رودربایستی و پول شبهه ناک و پول نذرهای ایام دیگر سال و پول صدقه و ... به شدت پرهیز کنید.

 

⚫️ 5. با وضو و توسل، به عزاداران خدمت کنید و حتی اگر به شما اهانتی کردند هیچی نگید و با احترام از کنارشون عبور کنید. چه بسا آزمایش الهی باشن. پس حتما با وضو و توسل و احترام.

⚫️ 6. در این ایام، خیلی شوخی نکنیم. یاد بگیریم که ایام سختی برای اهل بیت بوده و هم زمان با مصیبت مادرشون، بیش از بیست مصیبت دیگر در این ایام به مقام امامت و ولایت اهل بیت و امت اسلام وارد شده! پس خیلی باید دقت کنیم و به بهانه های مختلف، سر شوخی را با بچه های هیئت باز نکنیم.
⚫️ 7. مهم نیست که سخنران و یا مداح صاحب اسم و رسم و چهره برای هیئتتون استفاده کنید یا نه؟! پس دنبال کسانی برید و دعوتشون کنید که بتونند چهره های کشف نشده و زوایای مظلوم و ناب زندگی و اندیشه حضرت زهرا سلام الله علیها را براتون بیان کنند.
⚫️ 8. پاسخ به شبهات، خیلی خوبه و لازمه. مخصوصا اینکه مخالفین ما در ایام فاطمیه حسابی در شبکه های ماهواره ای و کانال ها و سوپرگروه های مختلف، لجن پراکنی میکنند. پس حداقل یک یا دو شب از پنج شب روضه را به پاسخ به شبهات و نقاط مبهم بپردازید.
⚫️ 9. اگر دیدید که مداح یا سخنران محترم مجالس، حرف های گزاف یا روضه های سبک و دور از شان اهل بیت خوندند، لطفا حساسیت به خرج بدید و خیلی مودبانه و محترمانه و در خلوت بهشون تذکر بدید. نباید احساس کنند که شمایی که پایین منبر نشستی، حواست نیست و اینجور مطالب را به راحتی میپذیری.
⚫️ 10. با کاغذ و خودکار در مجلس حاضر بشید و مطالب مفید منبر و روضه را یادداشت کنید. مثلا بنده امشب دیدم که بعضی از بچه های دانشگاهمون در حین سخنرانی، مطالب را با دقت و حساسیت مینوشتند. خب این خیلی عالیه. باید به اینطور مخاطبین افتخار کرد و به سوالاتش جواب داد. این کار را کسانی میکنند که به مجلس روضه حضرت زهرا و سایر اهل بیت، به چشم کلاس درس نگاه کنند نه فقط یک مجلس ثواب و گریه!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد