یاس نبی

وبلاگی جامع درباره حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها

یاس نبی

وبلاگی جامع درباره حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها

پاسخ مختصر به شبهات فاطمیه

پاسخ مختصر به شبهات فاطمیه 

بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ به شبهات پیرامون شهادت حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام )
شبهه اول :
۱- چرا حضرت علی ( علیه السلام ) در آن صحنه هیچ واکنشی نشان نداد ؟
اولاً : امام علی (علیه السلام ) در قدم نخست از خود واکنش نشان داد ، چنانچه آلوسی مفسّر مشهور اهل سنّت در این باره می نویسد :
عمر با غلاف شمشیر به پهلوی مبارک فاطمه (علیها السلام ) و با تازیانه به بازوی حضرت زد . فاطمه(علیها السلام ) صدا زد : « یا ابتاه » علی (علیه السلام ) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید .
( تفسیر آلوسی :۳/۱۲۴ )
نقل این قضیه توسط آلوسی به هر نیّتی که باشد ، نشانگر این است که واکنش علی (علیه السلام ) در منابع معتبر شیعه در قرن اول و دوم شیعه وجود داشته است .
ثانیاً : بر فرض این که واکنشی نشان نداده است به همان دلیلی بوده که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) در مکه مکرمه در قبال شکنجه صحابه و حتی قتل سمیّه مادر عمار یاسر واکنش نشان نداد .
ثالثاً : وقتی یاران رسول خدا به خانه عثمان ریختند و متعرّض همسر او شده و حتی دست او را با شمشیر قطع کردند . عثمان هیچ واکنشی از خود نشان نداد .
۲- چرا بعد از شهادت همسرِخود ، فاطمه زهرا ، انتقام نگرفت و یا به فکر انتقام نبود ؟

اولاً : به همان دلیلی که پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) از کسانی که قصد ترور آن حضرت را داشتند انتقام نگرفت . با این که طبق نقل صحیح مسلم (ج ۸ ص ۱۲۳ ) « اثنی عشر منهم حرب لله و لرسوله فی الحیاه الدنیا و یوم یقوم الاشهاد » دوازده نفرآنان محارب خدا و پیامبر در دنیا و آخرت بودند .
پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) در پاسخ حذیفه و عمار که تقاضای قتل تروریستها را کردند فرمود : به صلاح نیست که شایع کنند که پیامبر اصحاب خود را به جرم تروریست بودن می کشد . « اکره ان یتحدّث الناس أن محمداً یقتل اصحابه »
تفسیر ابن کثیر ج۲ ص ۳۲۳
ثانیاً : پیامبر اسلام بعد از فتح مکه از وحشی، قاتلِ حضرت حمزه ، انتقام نگرفت ،علی (علیه السلام) نیز از سنّت پیامبر پیروی کرد .
۳٫ چرا با قاتلان دختر رسول خدا (علیها السلام ) میانه خوبی داشت ؟
حضرت علی(علیه السلام) نه تنها با قاتلان فاطمه(علیها السلام ) میانه خوب نداشت بلکه در صحیح بخاری آمده است که حضرت علی(علیه السلام) دوست نداشت چهره عمر را ببیند ( کراهیه لمحضر عمر ) و همچنین ابوبکر را استبداد گر می دانست ( ولکنک استبددت علینا بالامر) صحیح بخاری : ۵/۸۳ ، ح۴۲۴۰ح
۴ – چرا همواره از عمر تعریف و تمجید می کرد ؟
اولاً : آن چه که به حضرت علی (علیه السلام) نسبت می دهند که در خطبه ۲۲۸ نهج البلاغه از عمر تعریف کرده درست نیست و نامی از عمر در خطبه نیست بلکه صبحی صالح از علمای اهل سنت می گوید مراد یکی از اصحاب حضرت علی (علیه السلام) است . (نهج البلاغه ، صبحی صالح ،خطبه ۲۲۸ ، ص ۳۵۰)
ثانیاً : علی (علیه السلام) در خطبه سوم نهج البلاغه ، عمر را مجموعه ای از خشونت ، سختگیری ، اشتباه و پوزش طلبی می داند و می گوید سوگند به خدا مردم در حکومت دومی ، در ناراحتی و رنج مهمّی گرفتار آمده بودند و دچار دو روی ها و اعتراض ها شدند و من در این مدت طولانی محنت زا ، و عذاب آور چاره ای جز شکیبایی نداشتم .
ثالثاً : بنا به نقل صحیح سلم نظر امام علی (علیه السلام) درباره ابوبکر و عمر این بود که آنان دروغگو ،گناه کار حیله گر و خیانت کار بودند . ( صحیح مسلم ،ج۵ ص۵۲ ح ۴۴۶۸ )
۵- چرا حضرت علی (علیه السلام) حتی در ایام خلافت و حکومت خود هیچ گاه از شهادت همسر خود توسط عمر یادی نکرد ؟
اولاً : در خطبه ۲۰۳ نهج البلاغه آمده که علی (علیه السلام) به هنگام دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمود :
اَمّا حُزِنی فَسَرمَدٌ و َاّما َلیلی فَمُسـْهَدٌ
از این پس اندوه من جاودانه و شبهایم شب زنده داری است تا آن روز که نزد خدا بروم .
ثانیاَ : علی (علیه السلام) در دوران حکومتش نزد سلیم بن قیس از شهادت حضرت زهرا یاد کرد و فرمود : فاطمه (سلام الله علیها) از دنیا رفت در حالی که اثر تازیانه در بازویش مانند بازوبند باقی مانده بود .( کتاب سلیم بن قیس ، ص ۶۷۴ )
ثالثاَ : ابن عباس می گوید : علی (علیه السلام) در جنگ صفین از کتابی که به املای پیامبر و به خط خودش بود برایم خواند که چگونه حضرت زهرا (سلام الله علیها) شهید می شود ( کتاب سلیم بن قیس الهلالی ، ص ۹۱۵)


پاسخ مختصر به شبهات فاطمیه ( قسمت دوم )


پاسخ مختصر به شبهات فاطمیه( قسمت دوم)
۶ – چرا حضرت علی (علیه السلام ) سه تن از فرزندان خویش را به نام های ابوبکر ، عمر ، عثمان نامگذاری کرد ؟
اولًا : این نام ها آن زمان مرسوم بود ، ابن حجر عسقلانی در الاصابه نام ۲۱ نفر از صحابه را می آورد که اسم آن ها عمر و ۲۶ نفر عثمان و سه نفر ابوبکر بوده .
ثانیاً : نام برخی از اصحاب ائمه (علیهم السلام ) ، یزید بن حاتم ، یزید بن عبدالملک ، یزید بن عمر طلحه و ….. آیا آن ها به خاطر علاقه به یزید بن معاویه بود ؟
ثالثاً : ابوبکر که کنیه یکی از فرزندان علی (علیه السلام) هست ، نام او محمد بوده .(التنبیه والاشراف ص ۲۹۷ ، الارشاد ج۱ ، ص۳۵۴)
و حضرت به خاطر علاقه خود به عثمان بن مظعون نام فرزندش را عثمان گذاشت .( مقاتل الطالبین ،ص ۵۵ وتقریب المعارف ، ص ۲۹۴)
و عمر بن خطاب به دلیل خشونت ذاتی که داشته ، نام فرزند علی (علیه السلام ) را همنام خود قرار داد .
و کان عمر بن الخطاب سمی عمر بن علی باسمه . ( انساب الاشراف ج ۱ ص ۱۹۲ ، تهذیب التهذیب ج ۷ ص ۴۲۷)
هم چنین نام تعدادی از مسلمانان را نیز تغییر داد . ( اسدالغابه ج۳ ص ۲۸۴ ، طبقات ج۶ ص ۷۶ ،الاصابه ج ۵ ص ۴۲۷)
رابعاً : اگر نامگذاری نشانه روابط خوب هست ، چرا خلفا هیچ کدام از فرزندان خود را علی و حسن و حسین نامگذاری نکردند.
۷- چرا امام حسن و امام حسین مادام العمر از شهادت مادرشان توسط عمر یادی نکردند ؟ در هیچ یک از منابع شیعه و سنی در این باره مطلبی وجود ندارد؟
اولاً : امام حسن در مناظره ای که با معاویه و دار و دسته وی داشت خطاب به مغیره بن شعبه فرمود :
تو همان هستی که فاطمه دخت گرامی رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم ) را کتک زدی ، تا آنجا که خون آلود شد و فرزندی که در رحم داشت سقط کرد .( احتجاج طبرسی ، ج۱ ، ص ۲۷۸ )
ثانیاً : امام حسین (علیه السلام) نقل می کند که امام علی (علیه السلام) در هنگام دفن فاطمه زهرا (علیها السلام ) فرمود :
بر این مصیبت بزرگ همچون مادری که فرزند از دست داده می نالیدم . یارسول الله ! در محضر دخترت مخفیانه به خاک سپرده شد ، حقّش را به زور گرفتند و آشکارا از ارث خود محروم گشت و حال آن که هنوز از رحلت تو دیری نپاییده و یاد تو فراموش نگشته است . ( الکافی ج۱ ص ۴۵۸ و الامالی ، المفید ص ۲۸۲٫ )
ثالثاً : آیا در عصری که عمربن خطاب به بهانه جلوگیری از گریه بر میّت تازه گذشته ، شبانه و بدون اجازه وارد خانه مردم می شود و زنها را کتک زده و حجاب از سر آن ها بر می دارد ، می توان مجلس عزاداری بر پا کرد؟( المنصف ، عبدالرزاق ج۳،ص۵۵۷)
۸- چرا مردم مدینه در قبال قتل دختر پیامبر (علیها السلام) سکوت کرده و هیچ اقدامی نکردند ؟
اولاً: آیا عمل مردم مدینه ملاک حقانیت است یا عمل امیرالمومنین (علیه السلام) پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم ) فقط در حق علی فرموده : علیٌ مع الحق و الحقُ مع علی .علی با حق است و حق با علی است .( تاریخ بغداد ۱۴/۳۲۲ و مجمع الزواید : ۷/۲۳۷ )
ثانیاً : مگر مردم مدینه نبودند که در برابر کشتن عثمان و تعرض به همسر او عکس العملی از خود نشان ندادند و اجازه ندادند او را در قبرستان مسلمانان دفن کنند و مجبور شدند او را در قبرستان یهود دفن کنند تا معاویه در زمان حکومتش قبرستان یهود را به قبرستان بقیع متصل ساخت .(تاریخ طبری ج۳ ص ۴۶۸ ، ۴۳۸)
۹- چرا شما تا چند سال پیش از جریان شهادت بی خبر و فراموش بودید و الان بیادتان آمد ؟ تقویم های پیش ۱۳۷۲
اولاً : جوینی از علمای اهل سنت و استاد مورد تایید ذهبی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) قضیه غصب حق فاطمه زهرا و شکستن پهلوی آن حضرت و سقط محسن او و شهید نمودن آن بزرگوار را نقل می کند . ( فرائد السمطین ، ج ۲ ، ص ۳۴ و ۳۵ )
ثانیاً : حضرت علی به هنگام دفن فاطمه فرمود : َو سَتُنْبِئُکَ ِابْنَتُکَ بِتَظافُرِ اُمَّتِکَ عَلی هَضْـمِها.
به زودی دخترت ، تو را آگاه ساخت که امت تو چگونه در ستمکاری بر او اجتماع کردند از فاطمه (علیها السلام ) بپرس و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر که هنوز روزگاری سپری نشده و یاد تو فراموش نگشته است (نهج البلاغه خطبه ۲۰۲)
ثالثا ً: در بند ۸ سخن امام حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام ) در باره شهادت حضرت زهرا نقل شد.
رابعاً : کلینی از امام کاظم نقل می کند که فرمود : ان فاطمه (علیها السلام) صدیقه شهیده ….
فاطمه صدیقه وشهیده بود .
خامساً : درطول تاریخ همه ساله اَیام فاطمیه، شیعیان به مناسبت شهادت حضرت زهرا مراسم عزاداری اقامه می کردند و بعد از انقلاب هم این مراسم در بیوت مراجع اقامه می شود .
سادساً: امام خمینی () روز ۱۸ اسفند ۱۳۶۰ ( ۱۳ جمادی الاول ۱۴۰۲) فرمودند : من هم وفات و شهادت بانوی بزرگ اسلام را بر همه مسلمین و بر شما برادران عزیز ارتشی ، سپاهی و بسیج و بر حضرت بقیه () تسلیت عرض می کنم .
صحیفه امام /۱۶/۸۷
سابعاً : شهرستانی، از علمای اهل سنت می نویسد:
عمر در روز بیعت به شکم فاطمه () ضربه زد که منجر به سقط شدن نوزاد وی از شکمش شد . عمر، فریاد می زد این خانه را با هر که در آن است به آتش بکشید و در خانه به جز علی و فاطمه و حسن و حسین کسی نبود )
الملل و النحل ، شهرستانی ، ص ۸۳
سابغاً : ابن تیمیه حرانی ، قضیه هجوم به خانه فاطمه را قبول می کند ولی با توجه به عنادی که دارد به فکر توجیه آن بر می آید . ( منهاج السنه ، ج۴ ، ص ۲۲۰)



این پاورپوینت شامل پاسخی به شبهه وارد شده با مضمون ازدواج عمر با دختر حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد.

نام فایل: 747.ppt
سایز فایل: 24.79 MB
نوع فایل: application/vnd.ms-powerpoint




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد